December 2, 2014

Keperluan Untuk Menjadi SHO atau Pegawai Keselamatan & Kesihatan


Bagaimana hendak menjadi Pegawai Keselamatan & Kesihatan Pekerjaan atau SHO (Safety & Health Officer) ? Secara amnya ada tiga kaedah untuk melayakan seseorang untuk menjadi SHO.

Pertama, melanjutkan pengajian peringkat ijazah dalam bidang Keselamatan & Kesihatan Pekerjaan di Univeirsiti yang diktiraf dan setelah tamat pengajian boleh memohon kepada DOSH untuk dilantik menjadi SHO.

Kedua, mempunyai pengalaman kerja selama 10 tahun dalam bidang Keselamatan & Kesihatan, membuat permohonan kepada DOSH untuk dilantik sebagai SHO

Ketiga, menghadiri Kursus SHO (ditawarkan oleh NIOSH atau yang diktiraf oleh DOSH) , kemudian lulus 4 kertas peperiksaan dan mempunyai pengalaman selama 3 tahun dalam bidang Keselamatan & Kesihatan dan membuat permohonan kepada Pihak DOSH untuk dilantik sebagai SHO.

Buat masa sekarang, untuk kategori kedua & ketiga kelayakan akedemik minimum adalah SPM (Sijil Pelajaran Malaysia)

 

Pastikan untuk menyimpan semua sijil kehadiran kursus, sijil lulus peperiksaan, salinan laporan kerja berkaitan untuk tujuan permohonan kepada DOSH. Status permohonan akan dimaklumkan oleh Pihak DOSH & SHO yang dilantik oleh DOSH akan diberikan Buku Hijau atau Green Book (seperti passport antarabangsa) bagi tempoh 3 tahun dan setiap 3 tahun, permohonan pembaharuan hendaklah dibuat kepada DOSH.

Permintaan atau peluang pekerjaan untuk SHO adalah sederhana dan terbuka untuk kebanyakan sektor pekerjaan (perkilangan,pembuatan, minyak & gas, pembinaan). Walaubagaimaapun, kelayakan akedemik dan pengalaman kerja penting selari dengan keperluan sektor pekerjaan. 

2 comments:

  1. tunpang tanya, saya adalah jurutera marin, macam mana nak mohon buku hijau ni ye?

    ReplyDelete
  2. tunpang tanya, saya adalah jurutera marin, macam mana nak mohon buku hijau ni ye?

    ReplyDelete